20 April: Joshua Tree NP

Vanmorgen vroeg op, rustig ontbijten en email bekijken. Tot mijn schrik geen enkele toegang, Google heeft het Blog verwijdert ivm niet toegestane activiteiten?
Probleem, dus ik kan ook niet bij mijn Gmail-account. Google wil graag een sms sturen, maar ja mijn simpele mobile telefoon doet het hier natuurlijk niet. Dus jullie moeten onze verhalen maar tegoed houden, tenminste ik hoop dat er een oplossing komt. Anders heb ik al het werk voor niets gedaan.
Eerst maar op pad het park in, vanmorgen zat er zo waar een ranger in het hokje bij de toegang naar het park. Wilde graag weten welke pass we hadden, was toch gratis deze week? Onze AtB-pass maar laten zien en we mochten verder rijden.
Op naar de Cholla cactus garden. Je moet dit zien als een grote tuin waar voornamelijk Cholla cactussen in staan. Deze cactus groeit hier door de combinatie van een zeldzame grondsoort, de juiste hoogte en droogte. De naalden van deze cactus laten bij de geringste aanraking los en blijven in je kleding of erger in de huid achter. Ze worden ook wel “Jumping Cholla” genoemd. We hebben hier een poosje rond gedwaald en wat foto’s gemaakt. Ik loop bijna in een cactus, lette even niet goed op, probeerde een mooie overzichts foto te maken en liep nog een stukje achteruit........gelukkig net op tijd in de gaten.


We willen hierna naar Keys View een uitzichtspunt wat op 1580 meter hoogte ligt. Maar Onno wordt wat onrustig omdat er nog voor een 1/8 aan benzine in de tank zit. En we nog geen flauw idee hebben hoeveel deze auto verbruikt en hoeveel we gaan rijden. Dus maar eerst weer terug naar 29Palms om te tanken.
Via de doodlopende Keys View Road bereiken we de parkeerplaats bij Keys View, we zijn niet de enige. Onno had er op gerekend dat we een eind moesten lopen, maar dit stelde niets voor. Wel een prachtig uitzicht, het is helder vandaag, geen last van “haze” door luchtverontreinging vanuit Los Angeles. We zien Palm Springs liggen en ook een flinke hoeveelheid windmolens.


Terug bij de auto maakt Onno een bakje koffie en ik ben nog wat aan het fotograferen. Twee Amerikaanse dames komen even een kijkje nemen wat Onno aan het doen is en wat er allemaal in de auto ligt. De beide heren denken dat ik een dooie vlieg op de koplamp aan het fotograferen ben!! Uitgelegd dat ik een foto van Onno en mij maak weerspiegeld in de koplamp van de auto. Ze waren onder de indruk, you are artistic ( ik bedoel maar).


We rijden terrug om de Hidden Valley Trail te gaan lopen. Onderweg rijden we door verschillende landschappen, met de ene keer ronde rotsen dan weer meer Joshua Trees. Er bloeien veel bloemen en cactussen, mooi gezicht maar wel vreemd in zo’n droog gebied.
Bij de Hidden Valley Trail is het druk, ook doordat er twee bussen met schoolkinderen stoppen. Zij krijgen begeleiding van diverse rangers en onderweg worden ze stevig aan de tand gevoeld wat betreft hun kennis over ecologie e.d.
Wij eten eerst een broodje, in de schaduw, en lopen dan het gebied in. Dit gebied werd vroeger als schuilplaats gebruikt door veedieven. Het ligt n.l. helemaal omsloten door grote rotsblokken. We komen veel bloeiende cactussen, Yucca’s en natuurlijk Joshua Trees tegen.



En we spotten onze eerste slang, volgens mij een hazelworm. Rotsklimmers zijn in dit gebied actief, ook vandaag, een jonge dame werd flink aangemoedigd om nog even vol te houden, ja hoor uiteindelijk gelukt.
Op de terugweg nog even de Skull Rock Trail gelopen, de meeste mensen lopen alleen maar het stukje naar de Skull Rock, met veel fantasie kun je hier een doodhoofd inzien. Wij lopen de trail en vinden dat de andere mensen veel missen.